söndag 3 oktober 2010

Lagerkrantz första

Nog har man länge funderat på det här med blogg. De flesta har en nuförtiden, och vissa har det till och med som yrke att blogga. Egentligen är jag nog lite emot en sådan här samhällsutveckling, med all för stor självutlämning och ständig uppdatering. I mina ögon skapar vi själva det storebrorssamhälle som alla mer eller mindre är emot. Vi gör egentligen FRA-lagen lite onödig när vi själva uppdaterar vår status så fort vi går på muggen.

Å andra sidan väljer vi vad vi vill publicera om oss själva på ett annat sätt än vad vi gör om vi blir regelrätt avlyssnade.

Så, varför har det cyniska aset skaffat en blogg då tro? Faktum är ju att, trots alla negativa bitar, det finns en enorm potential i att blogga. Man når direkt ut till de folk man vill nå ut till, och man kan få direkt feedback på saker man publicerar. Dessutom kan man ventilera åsikter med folk man kanske annars inte skulle träffat.
Så, i detta syfte har jag öppnat en blogg. Främst är det för min egen skull egentligen - bloggen är tänkt som någon sorts arbetsdagbok för min kreativa sida, där jag publicerar lite av det jag gör - för tillfället på Serie- och Bildberättarprogrammet på högskolan i Gävle.
Säkert kommer jag inte heller kunna hålla mig ifrån att ta upp ämnen som film, musik och politik.

När jag var liten hade jag hänglås på mina dagböcker. Idag publicerar jag den på nätet.
Tiderna förändras. Till det bättre?

10 kommentarer:

  1. Härligt att du skaffat en blogg tycker jag då :)
    Riktigt snögg är den med!
    /stin

    SvaraRadera
  2. Hej brorsan, jag har ingen blogg.
    Men bra att du har en. Jag har ju en fjantig hemsida/bildgalleri som är extremt undermålig istället. Kolla på senaste verket om du känner för det.-
    Kram på dig, vi hörs!
    /richard

    http://rkrantz.reality-intermission.se

    SvaraRadera
  3. Tack Kristin o Richard!

    Självklart är det alltid kul att se vad du gör för något, broder! :) Men det är synd att man inte kan kommentera eller ngt där. Men jag gillar den nya grejen, med han badmannen haha! :D Ska du ta ut honom och lägga honom i fickan till sommaren igen tro? :)

    SvaraRadera
  4. Jo, jag tror jag har kommentarfunktioner faktiskt. Om du går in på albumet, och scrolla längst ner under beskrivningen så ska det gå.
    Sjukt sunkig sida.

    SvaraRadera
  5. Och jag tror inte att jag ska ha fram honom till sommaren igen, känns som om det var ett ganska tidsbestämt verk sommaren 2010.

    SvaraRadera
  6. Jaha, shit - där nere fanns det en liten kommentarfunktion! Sjukt sunkig är väl tyvärr rätt ord. Funderat på en blogg? :)

    SvaraRadera
  7. mja, men jag vet inte om det kan funka till den typ av grejerna jag gör. skulle nog mer vilja ha någon snyggare sida, typ jävligt enkel men skön, typ som www.pdarell.se eller nåt
    /r

    SvaraRadera
  8. Kollade in den där - och ärligt talat påminner den ju om en blogg, bara just att man inte kan kommentera något. Jag förstår din poäng, men just kommentarerna tycker jag är en av de roligaste grejerna. En sån sida är ju iaf jävligt enkel att skaffa, det kan ju jag göra en åt dig om du inte kan själv om det är något så sjukt enkelt du vill ha :)

    SvaraRadera
  9. Jag ska fundera på det lite mera! :) Det är också kul på ett sätt att den ligger på RIs domäner, dock fett osäkert ställe + att URL:en ju är jobbig. Kommentarfunktionen är ju kul också, men då känns det som om man måste "blogga" så mycket, men det måste man nog inte.

    SvaraRadera
  10. Näe, det är väl lite upp till var och en. Bloggar gör man väl så mycket man känner för det, min blogg kommer säkert ebba ut lite efter ett tag - det är bara i början nu jag tycker det är roligt och då blir det ju ganska mycket :)
    Jovisst, RI:s domäner är väl både plus och minus. Men är du intresserad av en hemsida kan vi säkert styra upp något :)

    SvaraRadera