tisdag 16 november 2010

16-timmars serie

I våras deltog vi i ett fenomen som kallas för 24-timmars serien, vilket innebär att man sitter 24 timmar i sträck och ritar en serie på 24 sidor, en sida i timmen. Tuschat och klart. Nå, nu tillät inte skolan sådan "tortyr" av eleverna, så vi fick nöja oss med en 16-timmars serie, uppdelat på två dagar.
Ytterligare instruktioner är att man måste komma absolut tom i huvudet, och inte ha några idéer alls. På morgonen innan start ges man en titel som man sedan direkt ska sätta sig ned och teckna till. Och se vart det tar en någonstans. En fantastiskt bra övning, och jag tror jag kommer delta i flera sådana events här genom åren.

Jag fick den något underfundiga titeln Gatukontoret har stängt, och jag tänkte nu visa upp hur den blev här. Den blev dock 17 sidor, men under samma tidsförhållanden. Tidsangivelserna i början och slutet på varje sida har ingenting med serien att göra, utan är bara som referens för hur lång tid det tog att göra just den sidan. Vissa sidor märks det ganska tydligt att man skyndat igenom, hehe. Det är ju något kladdigare än min vanliga stil, men så blir det när man måste jobba snabbt! Även storyn har sina håligheter förstås, men det är kul att se vad man kan komma på bara sådär. Hade det varit en engelskspråkig film det här som kommit till Sverige hade den garanterat hetat Mannen som ville ha ett overheadpapper för mycket.

Jag är tvingad att publicera serien i nio delar, för blogspot verkar inte riktigt haja grejen med en jättelång bild som man kan förstora och läsa. Så sidorna kommer i par. Läs paren från vänster till höger innan ni går ner till nästa rad.

Jag är också mycket inne på att ha ett soundtrack till mina serier, och serier överhuvudtaget (något vi planerar att använda i 7:e Oktober-antologin) - så även den här serien har fått sig en egen låt. Så känner du för det, bränn upp spotify och dra igång Russian Circles - Enter .

Gatukontoret har stängt är tecknat på A4 direkt med flytande tusch.


3 kommentarer:

  1. Halla!

    Den har bloggen kommer jag folja! :) Vad roligt att kunna veta hur det gar for dig. Jag gillar et alternativa namnet pa den forresten "Calle leker blogg" :)
    Ha det bast sa hors vi via bloggen!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du gillar den o kommer följa den :) Ser framemot att följa din också, kul att hitta kontakten igen :) kram!

    SvaraRadera
  3. Tjenare, jag själv tänkte söka till Serie och bildberättar programet till hösten. Har du något tips om hur jag kan förbereda mig och tips on intagningsproven?

    SvaraRadera